سایت ساز یوتاب
بستن
img
img
img
img
همین حالا سایت خود را با این قالب بسازید
menusearch
sorena.utabweb.com

اولَسبِلَنگاه؛ روستایی که نگین ییلاقات ماسال است

۱۳۹۸/۲/۲۱ شنبه
(0)
(1)
اولَسبِلَنگاه؛ روستایی که نگین ییلاقات ماسال است
اولَسبِلَنگاه؛  روستایی که نگین ییلاقات ماسال است

نگین ییلاقات ماسال

 

اولسبلنگاه (اولسبلانگاه) روستایی ییلاقی از توابع ماسال درغرب گیلان است. این روستا از ییلاقات میان‌کوهیست. بیشتر ساکنین این ییلاق از اهالی ماسال‌اند که برای گذراندن فصل گرما به آنجا نقل مکان می‌کنند

 

ویژگی‌های ییلاق اولسبلنگاه

نگین ییلاقات ماسال


ییلاق اولسبلنگاه ماسال در ارتفاع ۱۴۸۹ متری از سطح دریا؛ در ارتفاعات تالش واقع شده است.

اینجا ییلاقی خوش منظره با کلبه‌های چوبی و مراتعی وسیع است. خوشبختانه امکان تغییر محیط اولسبلنگاه توسط منابع طبیعی محدود شده و ساخت و ساز با مصالحی غیر از چوب مجاز نیست. این کار موجب شده تا طبیعت و فضای بکر ییلاق حفظ شود. بنابراین ییلاق قابلیت بوم‌گردی نیز دارد.

برای بکر ماندن، اولسبلنگاه مجهز به شبکه‌ برق‌رسانی نیست و برق مورد نیاز از موتور برق و گاهی پنل‌های خورشیدی تامین می‌شود. همچنین این ناحیه آب لوله کشی هم دارد که از چشمه‌های همان حوالی تامین می‌شود.

 

معنی اولسبلنگاه

نگین ییلاقات ماسال


اولسبلنگاه نامی تالشی ست و از دو بخش اولَس و بِلَنگاه تشکیل شده. اولس به معنی درخت مَمرَز و بِلَنگاه به معنی جای بلند است. اولسبلنگاه یعنی جایگاه رویش درخت ممرز.

ممرز یا همان اولس در مناطقی از شمال به شَرَم معروف است. این درخت بین ۱۵ تا ۲۵ متر رشد می‌کند و در جنگل‌های هیرکانی به فراوانی دیده می‌شود. ممرز بومی جنگل‌های اروپایی نیز هست. این درخت تنها در ارتفاعات بالای ۶۰۰ متر با درختان راش و بلوط دیده می‌شود. ممرز از درختان خزان کننده است. یعنی برگهایش در پاییز زرد شده و در نیمه دوم زمستان می‌ریزد.

 

جاهای دیدنی و جذابیت‌های سفر به اولسبلنگاه ماسال

نگین ییلاقات ماسال


اولسبلنگاه مقصدیست برای پیوند با طبیعت و رهایی از خستگی.

در ییلاق اولسبلنگاه تجربه‌های بوم‌گردی و طبیعت‌گردی را همزمان با کیفیتی بالا دارید. تجربه هایی از قبیل:

  • فضای روستاییِ بی نظیر
  • اقامت در کلبه‌های چوبی و گرم شدن کنار آتش هیزم
  • شنیدن صدای پرندگان و وجود گله گاوها و گوسفندان
  • منظره کلبه‌های ییلاقی که رو به سوی مراتع سرسبز باز می‌شوند
  • محصولات دامی مانند شیر، کره، پنیر، عسل طبیعی و نان سنتی
  • آب گوارای چشمه‌ها
  • هوای مه‌آلود اولسبلنگاه و ابرهایی که پایین دست را پوشانیده‌اند

آب مصرفی اولسبلنگاه از چشمه‌های خود روستا گرفته شده و در تانکر‌ها ذخیره می‌شود.

در مورد امکانات گرمایشی نیز محدود به هیزم و کپسول‌های گاز هستید.

موتور برق‌ها از نیمه شب به بعد خاموش می‌شوند و روستا به بکر‌ترین حالت ممکن می‌رسد.

ارتفاعات آلاله در بالای اولسبلنگاه قرار دارد و پیاده می‌توانید از میان کلبه‌ها عبور کرده به آن سمت بروید. در بین راه گله‌های گاو و گوسفند را در حال چرا می‌بینید. می‌توانید این مسیر را با خودرو هم طی کنید.

تور‌ها معمولا برنامه نیسان سواری از روستا تا ارتفاعات آلاله را در برنامه خود دارند.

از آلاله به منطقه اشراف کامل دارید. حتی شهر ماسال هم در دیدرس‌تان قرار دارد. غروب آفتاب در این ارتفاع همچون طلوع آن تجربه‌ای فراموش نشدنیست.

از اولسبلنگاه می‌توان دریا را هم دید؛ البته اگر مه دورتان را نگرفته یا فرشی از ابر دیدتان را محدود نکرده باشد. معمولا ابر‌ها صبح‌های زود جلوه‌گری می‌کنند.

دره‌ها عمیق و سرسبز و کوه‌ها سر به فلک کشیده‌اند. اگر بهار کوهستان‌های آلپ را از نزدیک ندیده‌اید اینجا قرابت نزدیکی به آن دارد و چه بسا به یاد کارتون خاطره انگیز هایدی بیفتید.

ثبت خاطرات در این سفر از آسان‌ترین کار‌های ممکن است. دوربین را به هرجهت بچرخانید منظره‌ای بدیع جلوه‌گری می‌کند.

گیاهان و گل‌ها، مراتع و درختان؛ ییلاقی بی‌مثال را پدید آورده‌اند. آلو جنگلی و فندق از درختان میوه‌دار این ییلاق‌اند. چه بهتر که فصل میوه‌دهی این درختان به این منطقه سفر کنید. آلو‌ها اواسط اردیبهشت و خرداد می‌رسند و فندق‌ها اوایل شهریور تا مهر.

 

نگین ییلاقات ماسال

 

اینجا همچنین سرزمین اسب‌هاست. اسب‌های اهلی و از آن دیدنی‌تر اسب‌های وحشی که در دشت‌ها می‌دوند و می‌چرند.

می‌توانید اسب سواری را تجربه کنید. البته سواری گرفتن فقط از اسب‌های اهلی‌ ممکن است و وحشی‌ها تمایلی به این کار ندارند.

حتی مسیر از ماسال تا اولسبلنگاه هم دیدنیست. جاده‌ ماسال به گیلَوان که به سمت این ییلاق می‌رود، مسیری کوهستانی و پر پیچ و خم است که از دل جنگل عبور می‌کند. درختان در دو طرف مسیر انبوه و درهم‌ تنیده‌اند. مسیری سبز که شما را غرق در خود می‌کند و گذر زمان را از یادتان می‌برد.

در نیمی از مسیر ماسال به اولسبلنگاه، رودخانه خالکایی همراهیتان می‌کند. اگر میل داشته باشید می‌توانید خودرو خود را متوقف کرده و اوقاتی را کنار رود بگذرانید. در کنار راه آلاچیق‌هایی برای صرف چای و بلال و… وجود دارد. خالکایی از قله شاه معلم به ارتفاع ۳۱۵۰ متری در بالا دست اولسبلنگاه سرچشمه می‌گیرد و پس از طی ۴۰ کیلومتر از ماسال می‌گذرد و در نهایت به تالاب انزلی می‌ریزد.

ییلاق‌های کوچک دیگری هم در مسیر وجود دارد که بازدید از آنها هم خالی از لطف نیست. ییلاق‌های شالما، نسا، خریدول و…. ییلاق سوئه چاله هم بعد از اولسبلنگاه قرار دارد.

 

بهترین فصل سفر به ییلاق اولسبلنگاه

نگین ییلاقات ماسال

 

فصل بهار و تابستان


    با توجه به ییلاقی بودن منطقه سفر به اینجا از اواسط اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا پایان تابستان ادامه دارد. این فصل، فصل رویش درختان و گل‌هاست. اگر فروردین به اینجا سفر کنید هوا هنوز سرد است و ممکن است از بارش برف غافلگیر شوید. بیشترین و پر رونق‌ترین فصل سفر، تابستان است که اهالی به قصد ییلاق به اینجا بر‌می‌گردند. در تابستان هوا خنک و دلپذیر است. در اردیبهشت و خرداد میوه‌هایی چون آلوجنگلی رسیده‌اند. و شهریور و مهر وقت به ثمر رسیدن فندق‌هاست. اردیبشهت و خرداد بهترین دوران مه‌گرفتگی را دارد.

     

    • فصل پاییز


    مهرماه هم چیزی از شهریور کم ندارد و هوا همچنان مطبوع و خنک است. همچنین مه گرفتگی‌ها به جذابیت بهار هستند.

    پاییز این منطقه کمتر بازدیدکننده دارد. و با سردی هوا بیشتر اهالی به ماسال نقل مکان می‌کنند. اگر با سرمایی نه چندان جدی غریبه نیستید می‌توانید از جشن رنگ‌ها در اوایل پاییز دیدن کنید.

     

    • فصل زمستان


    زمستان‌های اولسبلنگاه سرد و برفیست. جاده در این مواقع برف‌گیر، لغزنده و خطرناک است. دمای هوا در این فصل به زیر صفر هم می‌رسد. سفر در این موقع از سال توصیه نمی‌شود.

    این بود یک راهنمای جامع سفر به اولسبلنگاه. چطور بود؟ آیا تجربه‌ای از سفر به اولسبلنگاه دارید؟ یا دوست دارید در آینده به اینجا سفر کنید؟ نظرتان را با ما در میان بگذارید.

     

     

     

    نظرات کاربران
    *نام و نام خانوادگی
    * پست الکترونیک
    * متن پیام

    بستن
    *نام و نام خانوادگی
    * پست الکترونیک
    * متن پیام

    0 نظر

    پرسش های متداول

    پرسش های متداول

    گاهی به دلایل مختلف مانند عدم عرضه رسمی و گسترده محصول در ایران، وضعیت برخی از کالاها در وب سایت به "ناموجود" تغییر پیدا می‏‌کند و اعلام زمان دقیق عرضه دوباره آنها ممکن نیست

    مجوزهای سازمان

    مجوزهای سازمان

    کلیه کالاها دارای برچسب هولوگرام بوده و هیچ گونه دخل و تصرفی بر قطعات و اجزای وابسته آنها صورت نگرفته است . کلیه پک کالا بدون کوچکترین آسیب و کم و کیفی از تولید کننده مستقیما خریداری شده و در اختیار مشتری قرار میگیرد. کلیه گارانتی های ارائه شده برای کالاها نیز از جانب شرکت های معتبر و نمایندگان کالاها می باشد.

    قوانین و مقررات سازمان

    قوانین و مقررات سازمان

    کلیه ضوابط و قوانین فروشگاه مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران ، قوانین تجارت الکترونیک و قانون حمایت از حقوق مصرف کننده می باشد . در صورت هرگونه تغییر در ضوابط و قوانین فروشگاه متعاقبا تغییرات جدید در همین صفحه درج می گردد .